Verrijkingsklas

O n z e   v e r r i j k i n g s k l a s               

In de Verrijkingsklas proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van de hoogbegaafde en hoogintelligente leerling. Deze leerlingen krijgen een extra aanbod aan verrijkingstaken die verwerkt worden in de verrijkingsklas en/of in de eigen groep.

Het is belangrijk dat tijdens de lessen in de verrijkingsklas de leerling leert om zijn eigen denk- en leerproces te doorgronden (klik), zodat het kind verantwoordelijk wordt voor het eigen leerproces (klik). De nadruk ligt op het leerproces, het belang van fouten maken en daarvan leren, zelfreflectie en niet op het product. In een verrijkingsklas leert het kind omgaan met situaties die aanpassing van hem/haar vragen. Hierdoor kan het ook beter samenwerken (klik) met kinderen uit de eigen groep op school.

 

In ons lesprogramma staan de volgende begrippen centraal:

 

  1. Breinwerk – Het opdelen van de verrijkingstaken in stappen, en het plannen van deze stappen KLIK HIER 

  2. Verrijkingstaken – keuzevakken en verplichte (deel)opdrachten KLIK HIER
  3. Projectwerk – het begeleid uitvoeren van de taken KLIK HIER
  4. Vooruitwerk – het zelfstandig uitvoeren van de taken KLIK HIER

 

 

Vaardigheid doorzetten bij een Logigram puzzel. Ook proberen? klik hier

 

 

 

 

BERICHTEN

10 jun 2018 - Executieve functies en rapport
Op het rapport van de verrijkingsklas leerlingen staan ook Executieve functies genoemd.

Op de extra pagina Executieve functies info> kunt u uitleg via filmpjes zien.

Op deze site van SLO wordt op eenvoudige wijze beschreven wat de verschillende executieve
functies inhouden, maar ook hoe je kinderen kunt ondersteunen bij de ontwikkeling van de executieve functies/vaardigheden. De kaarten zijn in proncipe voor lln t/m 7 jaar. Maar evengoed bruikbaar voor oudere kinderen. Immers vaardigehden ontwikkelen doe je je schoolcarrière lang. Handig ook voor thuis.

Link ook even door naar Dowloads EF kaarten compleet. 



16 mrt 2018 - Nieuwe foto's geplaatst:
hier het ei rekenprobleem voor groep 2

hier nieuwe diverse foto's o.a. zelfstandig werken aan vreemde talen


09 mrt 2018 - Datum First Lego League Jr. 2018 is bekend!!!
Het is toch gelukt om een nieuwe gelegenheid te vinden voor een FLLjr expo in Eindhoven. De exacte gegevens zullen binnenkort volgen als alles definiteif is. De datum is zondag 3 juni tijdens de FLL off-season.

 


06 mrt 2018 - Executieve functies
en hoogbegaafdheid en 7 uitdagingen bij Hoogbegaafdheid 

(Het is jammer dat het geluid niet overal goed is maar de video's zijn de moeite waard om te bekijken.)

Kijk ook eens op de extra pagina Executieve functies info voor meer interessante fimpjes over dit begrip.

Wilt u reageren? Dat kan hier.


17 feb 2018 - Blogje groep 5 Wedstrijd Mobility Challenge

In oktober heb ik namens Brent, Jens, Marnik, Timo, Siemon en Siem hun idee voor de ' Mobility challenge 2017', opgestuurd. Ze hebben een idee bedacht voor onze leefomgeving in de nabije toekomst' en hopen dat ze in de prijzen vallen met hun ontwerp Green Energy Land

Dit is een energieneutraal park waar iedereen samenkomt; jong maakt energie voor oud. Het is een technische uitvinding én heeft ook een sociaal cultureel doel. Tijdens het brainstormen bedacht een leerling de technologie voor een energie opwekkende schoen maar later werd besloten om het plan te verbeteren. Een oplossing waar ook ouderen blij van kunnen worden.; bijv. energie neutraal verwarmde bankjes in het park. Deze leerling verwonderde zich ook weer over zijn nieuwe idee om lichamelijke energie op te kunnen doen en dit in een accu op te slaan. 

Voor ons zijn ze al kampioenen maar op Zie ook de site van de BVL ziet u de terechte winnaar. Ons idee was zeer origineel maar deze groep had beter nagedacht over de uitwerking.


09 feb 2018 - Blogje taakinitiatietijdens Vooruitwerken

Deze week is het Vooruitwerkweek. De kinderen werken helemaal zelfstandig aan hun geplande taken. 

De uitdaging taakinitiatie en tijdsplanning worden nu getoetst. Soms wordt dan de grens van de frustratietolerantie weer wat opgerekt. Bij anderen helemaal niet! 

De oudste leerlingen frissen hun geheugen op om de stappen van het (leren) plannen en organiseren goed uit te kunnen voeren ;-ℑ. Vooral het organiseren zonder voordoen blijkt een uitdaging.

 


- Blogje magische cirkels

Ik zie dat steeds meer leerlingen geïnteresseerd zijn in het ontwerpen, onderzoeken, kritisch testen én verbeteren. Wat zijn de strategie cirkels toch waanzichig handig. Vorig jaar voelden deze leerlingen zich veiliger bij concreet gestuurde verrijkingsopdrachten. Of na de testfase waren ze (ermee) klaar.

Bovendien denken ze serieus na hoe ze de verplichte verrijkingsopdrachten ook ingepland krijgen. 

Een belangrijk doel is hoe ze zelf hun analytische denkvermogen in combinatie met creatieve en praktische vaardigheden (dit is niet perse handwerk....leren herkennen. En inzicht krijgen in wat wel of niet het beoogde resultaat of antwoord oplevert. 

Ik ben best wel trots op die kids!


- blogje Jr.FLL

De allerjongsten uit groep 3 en 4 denken na over water dynamica rondom huis en school voor de Jr. First Lego League. Zij krijgen bij het ontwerp- en bouwproces hulp van groep 8 leerlingen.

Vanaf januari 1x per week op dinsdag.

Op woensdag gaan we leren werken met plannen en zelfstandig projectwerk leren maken; wat kun je dan allemaal leren onderzoeken...


- blogje groep 5 leert projecten plannen

Groep 5 leerlingen gaan aan de slag met het leren plannen van een project. Het lieftst willen ze meteen aan de slag met de uitvoering. Dus doen we het stapje voor stapje. Maar oeioei wat hebben sommige leerlingen er moeite mee om begrijpend te luisteren. Maar ik weet het allemaal al!.  En eenmaal bezig zijn ze -letterlijk- niet meer te stoppen.

De eerste onderzoeksvragen zijn bedacht. Huh....moeten die in de opdracht verwerkt worden? Dat is best moeilijk. Ze maken kennis met de opdracht 'het analyseren van een artikel van de Wetenschapskrant.   


- blogje Test till you drop

De eerste creatieve opdrachten zijn bijna klaar. Alle leerlingen hebben een plan bedacht om hun profielportret te vergroten. Groep 7 heeft verschillende ontwerpen en uitvoeringen van een werkende pantograaf-constructie gemaakt. Bij deze opdracht moest er steeds worden getest en verbeterd. Dat betekent: weer nadenken over het beste idee. Dat is zoooo leuk natuurlijk (ook voor de juf)! 

De resultaten worden geshowd.